poniedziałek, 1 października 2018

Picasso, kobiety i przemoc. "Guernica 1937".


Od wtorku czy od srody az do wczoraj zaczytywalam sie ta ksiazka! Jej autor znany we Francji, miedzy innymi z dwoch biografii Jana Pawla II, jak sam podkreslil zainspirowal sie archiwami, rozmowami, swiadectwami, ale zarezerwowal sobie prawo do wyobrazni. Fantazji jednak w tej ksiazce jest niewiele gdy zna sie choc troche biografie Pabla Picassa. 
To opowiesc o powstawaniu obrazu Guernica, ktorego nazwa zostala narzucona artyscie i o historii milosci miedzy Picassem a Dora Maar, ktorej obraz ten zaanonsowal kres. 

Dora, Chorwatka urodzona w Buenos Aires, nosila w swoich oczach, na swojej twarzy ciezar emigracji, wypedzenia, straty, ktory nazywala "studnia bez dna" ( str. 14). To nieszczescie uwiodlo Picassa i jednoczesnie zmotywowalo do malowania, gdyz jak twierdzil tylko sztuka moze odpedzic nieszczescie, oddalic je. 

Ich milosc rozkwita w Paryzu i na poludniu Francji wsrod "dworu" wiernych towarzyszy Picassa, w srodowisku surrealistow. Nie moge sie jednak oprzec wrazeniu, ze milosc ta naznaczona jest z gory, apodyktycznym czasem wrecz brutanym charakterem Picassa, ktory bierze, dyktuje i ujarzmia, ale nie daje w zamian zbyt wiele. 

Historia obrazu Guernica, jego powstawania zostaje uwieczniona na fotografiach Dory. 
Picasso malujac rowniez pisze... i pisze wlasnie to: 
"Chce by zrozumiano, ze malarstwo nie jest po to by zdobic piekne salony. Chce by swiat zrozumial, ze prawdziwa natura malarstwa to walka przeciwko smierci. To wyzwanie rzucone silom zla i nocy". ( str 137)

Guernica 27 kwietnia 1937 roku... poczatek konca  na wielu plaszczyznach...
"Picasso Oderwal ostatnie kawalki kolorowych papierkow, obraz nagle zablysnal swoja prawdziwa obecnoscia". (str. 151) Mial symbolizowac ludzka przemoc i ludzkie zlo. I symbolizuje je do dzisiaj. 
Zlo, od ktorego sam Picasso i sama Dora wolni nie byli. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz