czwartek, 16 listopada 2023

Spotkanie z Constantin Sigov


W ubiegły czwartek wieczorem, byłam w Espace "Ouest France" czyli w sali konferencyjnej lokalnej gazety, na spotkaniu z ukraińskim filozofem, autorem wielu publikacji, Constantin Sigov. 
Spotkanie tego wielkiego człowieka od kilku lat leżało mi bardzo na sercu... od czasu publikacji jego Listu z Kijowa, w marcu 2022 roku, w którym zwrócił się do nas, intelektualistów, przyjaciół studentów, związanych  szczególnie z paryska szkoła EHESS, w której i ja studiowałam, pisałam doktorat i tam go zreszta otrzymałam. 
To było bardzo ważne spotkanie choć bemolem i to znaczącym jest brak motywacji mieszkańców miasta Rennes do udziału w tego rodzaju spotkaniach. Z 65 000 studentów, które liczy miasto Rennes na sali nie było ani jednego... Publiczność składała się dosłownie z kilku osób. Wiem, ze niektórzy powiedzą czy napiszą liczy się "jakość a nie ilość". Jednak w tym przypadku ta liczba osób obecnych oraz całkowity brak studentów świadczy tylko o jednym... O tej samej godzinie lokalne bary z alkoholem pękały w szwach bo był to czwartkowy wieczor. No comment...

Wracajac do sedna. Sigov opowiedział nam historie powstania jego najnowszej książki, której okładkę tutaj widzicicie, a która przeczytałam już od ubiegłego tygodnia. To niezwykła kumulacja jego tekstów poczynając od początku lat 2000 i Pomarańczowej rewolucji, poprzez Majdan z 2014 roku, wojnę w Donbassie i obecna wojnę, która trwa od 2022 roku. Refleksja niezwykła, która pozwala na zrozumienie pewnej historycznej logiki w relacji Rosja-Ukraina ale tez relacji Ukraina-Europa. 
Teksty są napisane albo od razu po francusku albo przetłumaczone i jest to piękny, bogaty język, pełen refleksji i myśli różnych filozofów, które Sigov interpretuje. 

Dwie główne konkluzje jego myśli to zgodnie z myślą Paul'a Ricoeur'a budowanie relacji miedzy "ja i ty" relacji głęboko ludzkich i humanistycznych, których całkowicie brakuje ze strony Rosji i ze strony Homo sovieticus... oraz pokazanie w jak dużym stopniu Ukraina jest ta częścią Europy, w której od wielu miesięcy rozgrywa się los kontynentu, jego być bądź nie być, jego przyszła forma, jego solidarność, jego miejsce w świecie... 

Lektura ważna, spotkanie niezwykle... fragmenty wykorzystam w pracy z uczniami, gdyż skomplikowanych myśli nigdy nie jest za dużo... 




 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz