sobota, 28 października 2023

"Chamstwo" Kacper Poblocki

 


Zaczęłam czytać wczoraj i ... nie mogłam się oderwać! Cóż za praca autora, chylę czoła przed nią. Znakomicie napisana historia polskiego chamstwa czyli chłopstwa i jego relacji z innymi klasami społecznymi. Narazie zaczęłam więc wypowiem się pewnie jeszcze kilka razy podczas tej lektury. Jestem jednak zachwycona już teraz całym aparatem bibliograficzne-przypisowym, który daje wiele możliwości pracy nad zgłębianiem tego tematu. 

Utknęło mi w pamięci zdanie kończące przedmowę "Bo przeszłość, zwłaszcza własna, jest najbardziej obcym krajem." 

I tak sobie myślę losy naszej ojczyzny i naszego społeczeństwa są wyjątkowo obcym krajem dla większości współczesnych Polaków jeśli wziąć pod uwagę kilka bądź kilkanaście parametrów analitycznych. 

Lekture goraco polecam! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz