środa, 18 października 2023

Światowy dzień menopauzy 18 października

Temat tabu... przez ostatnie dziesieciolecia, w ostatnich latach zyskuje powoli na popularności. 14 milionów kobiet rocznie przezywa ten etap swojego normalnego, kobiecego życia... we Francji to 500 000 rocznie. 

Przeżycia z tego okresu są dość różne. Niektóre z nas cierpią i fizycznie i psychicznie. Bezsenność, uderzenia gorącą, stany irytacji, problemy z równowaga hormonalna, przybieranie na wadze... Inne przechodzą menopauzę lekko i bezbolesnie bez specjalnych symptomów. 

Osobiście należę do tej drugiej grupy. Według mojego lekarza jest to przede wszystkim związane z: 

- zrównoważana gospodarka hormonalna - bo od lat przyjmuje hormony, jest to mój osobisty wybór, z którego jestem bardzo zadowolona
- zbilansowana dieta, która trzymam od lat i dzięki której moje wahania wagi to 2-3 kilogramy więcej w okresie zimowym ale na wiosnę powrót do wagi stabilnej
- aktywnością fizyczna codzienna 30 minutowa minimum
- medytacjami, auto-hipnoza praktykowana prawie codziennie 

Z porad mojego lekarza... co należy zmienić w tym okresie około-menopauzy by cieszyć się zdrowiem i dobra forma na długie lata?

- badać poziom hormonów w tym okresie raz w roku i stosować ich odpowiednie dawki by nie mieć nieprzyjemnych symptomów

- robic sumiennie wszystkie badania profilaktyczne

- utrzymywać zbilansowana dietę ale zacząć wprowadzać powoli redukcje kaloryczne - ja zaczęłam od postu 16 godzinnego dziennie i 8 godzin normalnej diety opartej na warzywach, ziarnach, orzechach, straczkach, owocach głównie z bardzo niewielką ilością białka zwierzęcego - UWAGA należy sprawdzać poziom Wapnia, B12 i D3 we krwi i ewentualnie brać suplementy jeśli stwierdza się niedostatek tych składników. 

- utrzymywać codzienna aktywność fizyczna ale dodać do niej OBCIAZENIA czyli hantle, ketle bądź gumy... stawy i mieśnie muszą pracować by opóźnić wszelkie zwapnienia, artrozy, reumatyzmy. Czyli codziennie/ co drugi dzień musimy się solidnie spocić i czuć, ze mięśnie pracują! 

- medytować dalej... i śmiać się każdego dnia! 

Najlepsze życzenia dla wszystkich fajnych kobitek w moim i zbliżonym wieku! Kobiety są siłą! 

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz