niedziela, 5 stycznia 2020

Święto Trzech kroli!


Tak, we Francji przypada dzisiaj czyli 5 stycznia i w tym dniu dzisiejszym bylo obchodzi w kościołach choc nie tylko. Symbolem tego dnia jest Ciasto trzech Kroli. Tutaj zamieściłam dwie zdjecia z mojego blogu kulinarnego i tam pod hasłem Ciasto Trzech kroki znajdziecie krok po kroku te dwa przepisy. Pierwsza wersja tego ciasta i nasza ulubiona to ta z kremem migdałowym na cieście francuskim... tłusta... 400 kcal 1 porcja 100 gramowa! i Druga wersisj jest ta drożdżowa korona z kandyzowanymi owocami rodem z Prowansji. 

A tak będąc dzisiaj na mszy swietej... kilka refleksji... z mysla o moich rodzicach, ktorzy w tym dniu stanęli na ślubnym kobiercu w parafii Świętego Mikołaja w Walczu...

Epifania... manifestacja Boga w swiecie jest poprzez postacie 3 kroli, ktorym znane dzisiaj IMIONA: Kacpra, Melchiora i Baltazara nadano dopiero w XIII wieku (sic!) manifestacja władzy i wiedzy w swiecie. 
I tak czego tak naprawde szukamy w tym swiecie w sensie naukowym i poznawczym? Jak wielka uwaga zwracamy na prace tych, ktorzy profesjonalnie wiedza sie zajmuje, ja zdobywają, odkrywają, ja przekazują? 
Jaka wiedza posiadamy my sami, jak ja przekazujemy innym? Jak ja rozwijamy? 

Trzej Krolowi stawiają tez pytania o wladze... Na XVI i XVII wiecznych obrazach adoracji mozemy ich podziwiac z koronami zdjętymi z glow. A na naszym ludzkim poziomie... czy zawsze te korony zdejmujemy? Jakiej władzy jestesmy poddani? Jaka wladze sprawujemy my sami? Czego szukamy...

Jesli święto Narodzenia jest narodzeniem dziecka, ktore zagraża królowi... 
Jesli święto Swietej Rodziny jest świętem, ktore zmusza do refleksji wszystkie rodziny... 
to Epifania...

bardzo lubie to Święto! Na tyle, by zjesc kawalek ciasta Trzech kroki będąc na diecie ha, ha... pozdrawiam świątecznie!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz