sobota, 30 września 2017

Przeczytane w tym tygodniu : S. Oksanen « Oczyszczenie » i E .Tolle « Sztuka wewnętrznego pokoju ».






O Sofi Oksanen czytałam już kilka tekstów w « Le Monde » czy w « Tygodniku powszechnym », ale jak do tej pory nic jej autorstwa nie przeczytałam. Kilka dni temu, bibliotekarki w moim liceum poleciły mi tę pozycję i w kilka wieczorów udało mi się tę 400-set stronnicową powiesc przeczytać.

Francuski tytuł « Purge » skierował moje myśli w stronę stalinowskich czystek. W książce jednak chodzi o coś innego choć wątek komunistycznych represji też się tutaj przewija.


« Oczyszczenie » napisane w 2010 roku opsiuje głpwnie to co niewypowiedziane, ukryte, historie przemilczane, bohaterowie pogrążeni w niemowie. Dwie bohaterki tej książki Aliide i Zara, które dzielą notabene dwa pokolenia wyznają sobie w końcu przemoc jakej były ofiarami. Ta przemoc naznaczyła ich ciała stygmatem wstydu. Zara opuszcza Władywostok by zarobić więcej na « zachodzie » Europy ale trafia w siatkę prostytucji. Aliide zbierająca grzyby po II wojnie światowej w estońskim lesie zostaje brutalnie zgwałcona, oskarżona o pomaganie « bandytom ». W tej powieści jest jednak znacznie więcej niż tylko historia tych dwóch kobiet . Jest w niej siostrzana zazdrość, która doprowadzi do denoncjacji i zsyłki, jest miłość, kolaboracja podczas II wojny światowej i zbrodnie też.


To co łączy dwie bohaterki to strach-wstyd, ta para naznaczyła czerwonym piętnem ich życie. Dlatego wciąż się myją, myją ręce, unikają wzroku drugiej osoby, dbają o hygienę i mają manię much. Trzeba bowiem zmyć wstyd tak jak trzeba wyprać honor kraju jakim jest Estonia. Ta książka przeszkadza, niepokoi, przyciąga.


A Eckhart Tolle ? To znany « guru », który swoim bestsellerem «Le pouvoir du moment présent" czyli Moc teraźniejszości zainteresował miliony czytelników na całym świecie.

« Sztuka wewnętrznego pokoju » to zbiór myśli o teraźniejszości, o Bycie, o świadomości.

Przeczytałam raz i przeczytam jeszcze kilka razy bo wszystkiego nie zrozumiałam. Chyba zbyt bardzo chcę zrozumieć intelektem, racjonalnie a w tym wypadku to trudne.

Zacytuję jednak te słowa, które są już moim mottem :


« Nie jestem moimi myślami, ani moimi emocjami, ani moimi spostrzeżeniami, ani moimi doświadczeniami. Nie jestem zawartością mojego życia. Jestem Życiem. Jestem przestrzenią, w której wszystko zachodzi. Jestem świadomością. Jestem teraz. Jestem » (strona 54)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz